UNKNOWN.
Home About Stuffs Twitter Instagram Kata aku Follow Dash

le'Rose

“If people refuse to look at you in a new light and they can only see you for what you were, only see you for the mistakes you've made, if they don't realize that you are not your mistakes, then they have to go.” ― Steve Maraboli, Life, the Truth, and Being Free

History

Hello there December and new entry from TLM :)
Dah fikir masak masak .
One Direction - They Dont Know About Us
SEGMEN WHOOPERS 1ST ANNIVERSARY
Terfikir .
Midnight 12:30 in the midnight .
Bragging alll the wayyyy ~
#KempenTutupAurat #StreetDakwah di Johor . Jom seb...
Jyeah !
Esok kena jadi MAMA IN THE HOUSE semula -,-
Credits

© Template design by Adila. thanks for Base code by Atiqah. Re-designed by Diyana Ashari and thanks Wanaseoby and Nana Johari and google and weheartit.
Recipe Chocolate Cupcakes and Oreo Buttercream .
Sunday, December 2, 2012 • 7:19 AM • 4 comments





Harry . Is . So . CUTEEE XD . He's mine . Back Off HAHAHA 


Assalamualaikum , hello and annyeong .
YOLO YOLO ! HAHA Okey , salah . Aku patut guna WOLO WOLO XD

Oppss , sorry for the intro . I feel rude , sorry * bow * . Okey so kali ini aku terfikir nak buat entry recipe ? HAHA . Okey aku just habis buat Chocolate Cupcakes with Oreo Cream . Orea Cream tu is the icing , buttercream . Yeah whatever . So , ini first time aku buat benda alah ni and aku akan buat se-spontan yang aku boleh . Maksudnya sambil sambil itu aku akan ceritalah apa yang terjadi pada aku okey ? *wink* Nice you understand , thanks you . And so , I’ll be using ROJAKS LANGUAGE of course , if you annoy , Get Lost . *Evil Laugh* HAHAHA I am sooooo evil . 

Dan kalau adalah para makcik – makcik yang tengok recipe ini , ampun makcik sebab bahasa yang digunakan . Saya memang nak buat se-spontan sopan sepontan yang mungkin so makcik , kita cool ye ? * salam *


Yeah , this is the one we're going to make sooo lets gooooo ! 


So , lets begin ! Resepi Cupcake Chocolate Mudah With Oreo Buttercream

Before that ! Pastikan tangan korang bersih , pakailah apron kalau takut baju kotor and rambut tu tutuplah . Kitakan selalu rambut gugur , takut pulalah rambut masuk nanti tade orang nak makan ! HAHAH ;D 

Bahan – bahan

Tepung Gandum 250  g
Tepung Penaik ( Raising Flour ) 100 g
½ cawan serbuk koko
1½ sudu kecil soda bikarbonat
Mentega 150g or potong separuh je :D ( kalau tak ada butter , boleh guna minyak masak for 1 cup )
2 sudu kecil esen vanilla
1 ½ cawan susu segar
1 cup air masak
3 biji telur


Cara – Cara

1 . First , panaskan oven anda dalam 180c . Kemudian , dalam satu mangkuk kecil letak bahan bahan tepung dan juga soda bikarbonat . Dan kemudian ayak tepung itu kalau rajinlah , kalau malas macam aku ni tapayah ayak pun tak apa :D

2 . Kemudian , dalam 1 mangkuk atau apa – apa yang besar , letakkan semua bahan – bahan diatas kecuali telur . Tetapi lebih bagus kalau masuk satu – satulah . Maksudnya mula – mula letak tepung yang sudah dicampurkan itu , kemudian masukkan serbuk koko dan butter . Dan selepas itu amik mixer atau kalau tak ada , boleh sahaja gunakan senduk dan gaul benda tu . Kalau pakai mixer , guna kelajuan yang rendah dan mix sekejap sahaja kemudian masukkan susu segar , air masak dan lastly esen vanilla . Kemudian mix balik selama 3 minit macam itu . Dan kemudian masukkan telur itu dan gunakan kelajuan yang tinggi .

3 . Sudah selesai , masukkan adunan itu dalam papercups . Saya pun tak pasti nak cakap macam mana banyak adunan yang perlu letak tapi kalau pakai papercups yang kecik molek itu , letak 4/5 macam tu . Hampir dah nak penuh lah tapi jangan penuh sangat ! And kalau pakai papercups yang tinggi dan keras itu , letak half quarter gitu . Tapi serius jangan penuh , kalau tidak korang punya cupcake terkeluar . HAHA that happen to me so WARNING .

4 . Bila dah siap masukkan adunan kedalam cup cup semua , masukkan dalam oven . Bakar selama 20 minit sahaja dan saya gunakan suhu oven 180c . Bila dah siap , amik sudu atau apa apa cucuk cupcake korang . Kalau adunan itu melekat , maksudnya dia belum masaklah , kalau tak melekat so masaklah . Okey ? So DONE ! 

Well here is all the things i use . well not ALL lah . 

Things that we need ! I think i forget to put milk and water . 

Tepung gandum and raising flour and bicarbonate soda and cocoa together ! 

Selepas bahan bahan sudah dimixkan , here what we got . 

And then put in the cups . 


Okey , now the next thing . OREO BUTTERCREAM ! So , I get from this tumblr -àhttp://graceandelsa.tumblr.com but I’m going to translate it to BM okey ? * wink *

Bahan – Bahan

Butter = Separuh daripada butter itu . ( sukahati koranglah , aku potong tengah je )
1 sudu besar vanilla esen
2 cawan gula aising/icing
1 cubit garam / 2 cubit garam pun boleh .
1 ½ cawan susu segar / 2 cawan susu segar
Seberapa banyak oreo yang anda nak guna ( HANCUR ) 

Cara – Cara

1 . Okey , mula mula aku rasa korang patut hancurkan oreo itu dahulu . Kalau ada food mixer , sila gunakan ia tapi kalau korang nak pakai blender , tapayahlah . So kalau tak ada food mixer , gunakan lesung . TUMBUK ! Tumbuk tu sukahatilah nak sampai hancur atau tidak .
Dalam satu mangkuk , masukkan butter tadi dan mix butter itu sampai macam hancur atau err ta tahu nak cakap macam mana , sampai dia dah tak berketul ? Yes , gunakan kelajuan sederhana dan letak esen vanilla .

2 . Kemudian masukkan garam dan sedikit demi sedikit masukkan gula icing . Maksudnya , korang masukkan sedikit icing sugar then mix kemudian masukkan lagi then mix . Begitulah and then masukkan susu segar , sedikit demi sedikit juga . Takut pula susu tu terpelanting , habis ! Dan selepas itu masukkan seberapa banyak oreo yang dah korang hancurkan itu dan mix dengan kelajuan yang tinggi selama 2 minit !

3 . Bila dah siap buttercream itu , masukkan dalam satu plastic which aku tak tahu apa namanya . Alah , yang benda alah tulah , takan tak tahu ? Okey masukkan dalam itu dan mulalah dressingkan korang punya cupcakes ! And kalau nak hiaskan pun boleh so that’s all . THE END .

Okey so , its time for decoration ! So yang biskut oreo tu , yang biskut tu aku hancurkan and yang dia punya creme keras ni aku letak dekat atas cupcake . 

So after you already mix all the ingredients then put this orea things ! 

And there we got our Oreo Buttercream ! 




Okey so here in the end . HAHA :D Its funny . My oreo icing is sooooo big XD 
Okey so , senang sahaja kan ? Tak susah tau actually nak buat cupcakes cuma antara rajin atau tidaklah . Memasak is my passion , and well for this mean time is my hobby which is my ambition . HAHA . Okey , kalau korang tengok aku punya cupcakes , cream dia .. errr , besar ? Macam tebal gitu ! And the reason is sebab tak ada orang langsung dekat rumah and sooo I don’t know where abah put all his baking things and in the end aku pakai plastic yang kalau dekat kantin nak beli nugget bagai semua tu and potong lah hujung tu . Brilliant tak ? I know I am . But then rupanya benda alah tu dekat stor . Dekat dobi . Pfft -,- kalau aku tahulah dah lama aku guna , cantiklah sikit cupcakes aku tu .

Okey yeah , whatever . Kalau korang tak faham , dipersilakan sangat untuk bertanya . Kalau tak faham lagi ! Sila check video video yang lain okey ? Thank you .
Assalamualaikum , bye and adios .

p/s : YOLO – You Only Live Once . My own word , WOLO – We Only Live Once and another my own word WOLONT – We Only Live Once Not Twice . 











|